Image

    Beszámoló

    Iskolánk pályázatot nyert a Nemzeti Tehetség Program kiírásában. Az NTP-MTTD-19-0260  számú projekt címe: Napjaink energiatermelésének és elektromos fogyasztóinak felfedeztető szemléltetése. Célja, hogy a tanulókat kimozdítva az iskolapadból, olyan élményekhez juttassa, ami segíti az energiatermelés folyamatának megértését, ösztönözze a gazdaságos energiafogyasztásra, a felelős emberi magatartásra a hétköznapokban. Az elnyert 1 300 000 Ft-os támogatást olyan 30 órás, tanórán kívüli, természettudományos kompetenciák elmélyítését szolgáló, élmény- és felfedezés központú, komplex tehetséggondozó programra kaptuk, melynek eredményeként tárgyiasult alkotás (pl. kiállítás, makett) jön létre. A tárgyiasult alkotás egy állandó kiállítás, melyet június 15-től tekinthetnek meg az érdeklődők a fizika terem előtti folyosón. Az állandó kiállítás egy 5m hosszú fal, melynek az "Elektromos energia szállítás" címet adtuk. Ezen a falon helyeztük el a vállalt maketteket. Balról a Paksi Atomerőmű vázlatos makettje látható, ahol a generátor helyén egy kis kézi hajtású generátort helyeztünk el. Ezt a látogató megforgathatja, mellyel a termelt elektromos áram a gyerekek által épített nagyfeszültségű távvezeték oszlopokra halad tovább. Közben műszer mutatók kitérése jelzi a fel- és letranszformálás feszültségszintjeit. A vezeték végén egy ház képe, melyben izzó világít a megtermelt elektromos energiával. A ház alatt fogyasztók kapcsolása látható (3db makett: csillár, alternatív, trükkös) alatta az elektromos fogyasztók energia szükségleteit összehasonlító táblázat. Külön tablót készítettünk az Atomerőmű látogatásáról. Egy másik vitrinben helyeztük el a napelemmel működő robotokat (6db), bionikus robotokat (2 db), a mini szélkerekeket (6 db) és a nagy szélkereket (1 db). A fal közepén egy érintő képernyő üzemel, ami a memóriajátékokkal és szórakoztató kisfilmekkel a tanulók gondolkodását igyekszik fejleszteni. A képernyőn futó szoftver 3 irányba engedi tovább a látogatót. Az első a kisfilmek megtekintése, a második a memória játék, ami egyre nehezedő pályákon képes elmenteni a játékosok eredményeit, a harmadik pedig pillanatképeket mutat a fizika-kémia oktatás elmúlt éveiből. Ha 10 percig nem érintjük meg a képernyőt, akkor automatikusan ezekből a fotókból villant fel véletlenszerűen a képernyő pihentető funkciója. Jobbra a lépcső alatt egy tologatós asztali Puzzle teszi próbára a legügyesebbek figyelmét. Külön érdekesség az a pedál hajtású generátor, amellyel versenyre kelhet a látogató egy napelem teljesítményével.  A pályázat megálmodói és benyújtói Tusori Tibor és Tusoriné Szóráth Klára pedagógusok voltak, akiknek a kivitelezésben Kovács Zoltán segített.
    A program része volt egy egész napos kirándulás is. 2020. március 4-én, szerdán látogatást tettünk a Paksi Atomerőműben. Reggel 9 órára érkeztünk a látogatóközpontba, ahol már várt minket a tárlatvezető. Előadást hallhattunk a világ atomerőműveinek működéséről, elhelyezkedéséről. A szemléletes tárlat bemutatta az erőmű üzemanyagát, a szabályozott maghasadás folyamatát, a blokkok várható élettartamát. A gyerekek kérdezhettek, kipróbálhatták a kiállított maketteket. 10:30-ra vártak minket a múzeumba, ahol egy nagyon érdekes és látványos fizika-showban volt részünk. Kísérleteket láthattunk folyékony nitrogénnel, Tesla transzformátorral, lufival, újságpapírral, elektromos árammal. Ez tetszett legjobban a gyerekeknek. Ezután idegenvezetéssel megtekintettük az erőmű életéből származó relikviákat, melyeket a tárlatvezető érdekes történekkel fűszerezett. Az interaktivitás itt sem hiányzott, belefeledkezve elrepült 2 óra. Az ebédünk elfogyasztása után 13 órára vártak minket a Rádioaktív Hulladék Kezelő Kht bemutató termébe. Itt egy terepasztalon és a körülötte lévő kiállításon mesélték el, hogy hova kerülnek a kiégett fűtőelemek és a rádioaktív hulladékok az országban. Megtudtuk, hogy a Bátaapátiban épülő tároló világszínvonalú, biztonságos és a legmodernebb technológiával készül. Elgondolkodtak diákjaink, hogy milyen óriási árat fizetünk azért, hogy világítson otthon a villany, működjön az a sok elektromos berendezés, amit használunk. A radioaktív hulladék gondos tárolás ellenére mégis egy környezetidegen anyag, aminek csökkentése érdekében minden embernek felelősen törekedni kell a hatékony energiafelhasználásra. A fárasztó nap végén egy rövid séta a Duna-parton és sok élménnyel gazdagodva tértünk haza. A látottakat iskolánkban megörökítettük egy fotó gyűjteménnyel, ami szintén a folyosón lévő tablón látható. További érdekesség volt Szittyai István tanár úr vendég előadó órája a mobiltelefon méréstechnikai alkalmazásáról, modern digitális méréstechnikáról. A mobiltelefonok segítségével fizikai méréseket végeztek: szabadesés gyorsulásának megmérése, inga pillanatnyi sebességének maghatározása, hangsebesség meghatározása. Csodálkoztunk, hogy a telefonnal ilyet is lehet művelni.
    Környezetvédelem, újrahasznosítás keretében meglátogattuk a Pintér Művek újrahasznosító üzemrészlegét. Büszkék lehetünk, hogy Kecelen ilyen üzem is működik, ahol a kidobott számítógépek, orvosi diagnosztizáló készülékek újrahasznosítása, a bennük lévő értékes nemesfémek kivonása történik.
    A makettek elkészítése a tervezéstől a kivitelezésig nagy feladatot rótt a tanulókra. A hagyományos iskolai órákon a kivitelezés nem valósul meg, így élmény volt az alkotás öröme. A nyomtató és a lamináló gép kezelése nagyon tetszett a lányoknak, de a fúrógép működtetéséért is versenybe szálltak. Nagyfokú figyelmet igényelt a fiúknak a vezetékek csupaszítása, bekötése, a csavarok kézi behajtása. A csoportmunkák során megtanulták a feladatok szétosztását, ugyanakkor egymás segítését, az egymásra figyelést is.
    Nem volt könnyű a napelemes robotok összeszerelése, megtapasztaltuk, hogy milyen nagy munka egy ilyen játék összerakása. Büszkék vagyunk a kiállításra, ami a saját kezünk munkáját tükrözi. Kérünk mindenkit, vigyázzon rá, hogy a jövő diákjai is gyönyörködhessenek benne!
    Copyright © 2017 Katolikus Iskola Kecel. Minden jog fenntartva. Created By Okosweblap.hu